The Tourist

Verenigde Staten, Frankrijk; 2010
Regisseur: Florian Henckel von Donnersmarck
Screenplay: Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie, Julian Fellowes
Producenten: Gary Barber, Roger Birnbaum, Jonathan Glickman, Tim Headington, Graham King
Cast: Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany, Timothy Dalton, Rufus Sewell

The Tourist is een film in de Charade-categorie, met Johnny Depp in de Cary Grant-rol en Angelina Jolie als Audrey Hepburn. Charade (uit 1963) kreeg in 2002 een serieuze remake, The Truth About Charlie, die naar mijn mening totaal niet werkte. Deze film lijkt de twee versies te combineren. Hierdoor wordt The Tourist een aparte film. Ik glimlachte om redenen die de regisseur nooit bedoeld heeft, maar heb me – mede daardoor – van begin tot eind prima vermaakt.

Ik noem het de Charade-categorie omdat het de beste film is uit dit specifieke genre. Een zelfverzekerde vrouw, een gewone maar vaak wel gevatte man, romantische spanning tussen de twee… en uiteindelijk is alles anders dan men dacht. Humor, spanning en mysterie kunnen op een briljante wijze samen komen. Daarbij moet het allemaal wel met een korrel zout worden genomen. Angelina Jolie begrijpt precies in welk genre ze opereert. Als femme fatale heeft ze duidelijk plezier. Ze speelt Elise, een mysterieuze vrouw die na een achtervolging met Interpol in een trein naar VentiĆ« Frank Tupelo (Johnny Depp) ontmoet. Deze ontmoeting is door haar geregeld als afleiding; Frank lijkt qua bouw namelijk erg op Elise’s oude geliefde, het doelwit van Interpol. Vanaf dat moment bevindt ook Frank zich in de ellende van Elise, haar oude geliefde en Interpol.

De overige acteurs in deze film, ook Depp, hebben niet precies door in welke film ze zitten. Zij behandelen het materiaal op een The Truth About Charlie manier. Of op een Brian De Palma’s Femme Fatale manier, om een film te noemen die wel op een serieus niveau werkt. Gegniffel is hiervan vaak een gevolg. Niet omdat er gevat wordt gereageerd op een situatie, maar omdat er apart en uit de toon wordt gereageerd. Als de karakters zo serieus reageren, wil je dat het verhaal ook serieus te nemen is. Dat is niet zo. Het mysterieuze aspect zal door velen al snel zijn opgelost, waardoor het nog lastiger blijkt om alles op de juiste manier te slikken.

Kijkend naar het talent dat aan deze film meewerkt, kan The Tourist eigenlijk alleen maar een grote teleurstelling worden genoemd.

This entry was posted in 2,5 sterren, 2010, T and tagged , , , , . Bookmark the permalink.