Academy Awards – de winnaars

Een show die niet wordt gedaan door komieken is toch niet alles, zo zullen de producenten van de Academy Awards achteraf gedacht hebben. James Franco stond er verloren (zenuwachtig?) bij en Anne Hathaway deed haar best – soms enigszins succesvol – om het publiek te vermaken. Wat vooral opviel was dat alles zo gerepeteerd was. Komieken improviseren beter, of lijken dat op z’n minst zo nu en dan beter te doen. Al vond ik de show vorig jaar (met gastheren Alec Baldwin en komiek Steve Martin) ongeveer even matig, enkele grappen knalden er uit. Dat ontbrak dit keer behoorlijk, mede doordat er weinig komieken aanwezig waren om prijzen uit te delen. Brit Russell Brand was een welkome verschijning.

Op zich waren er ook positieve aspecten aan de benadering van deze Academy Awards. De show voelde vlotter (al haalde dit de glamour ook een beetje weg) waardoor ik me nooit echt verveelde. De poging een jonger publiek te bereiken zal zo misschien zelfs gelukt zijn. Ik wacht tot volgend jaar – hopelijk met komiek als gastheer/vrouw – met een definitief oordeel. Over het algemeen was ik ook te spreken over de verdeling van de beeldjes. The King’s Speech en Inception wonnen er vier, The Social Network ging met drie prijzen naar huis, The Fighter, Toy Story 3 en Alice in Wonderland twee en Black Swan won de verwachte voor Natalie Portman. Inside Job was de Beste Lange Documentaire en In a Better World uit Denemarken de Beste Buitenlandse Film.

Mijn voorspellingen? In de belangrijke categorieën won David Fincher helaas niet. De Oscar ging ook daar naar The King’s Speech (Tom Hooper). Verder scoorde ik daar goed. Film (The King’s Speech), de Scripts (The King’s Speech en The Social Network) en de Acteurs (Colin Firth, Natalie Portman en tweemaal The Fighter: Melissa Leo – die er een “f*ck” uitgooide – en Christian Bale) waren foutloos. 7 uit 8. Helaas zat ik er met Beste Camerawerk naast. Niet alleen helaas voor mij, vooral voor (1) de film True Grit dat zo uiteindelijk na tien nominaties met lege handen bleef en (2) voor Roger Deakins die in deze categorie voor de negende keer misgreep. Wally Pfister won voor Inception. Deze film won ook de beide Beste Geluid-categorieën (Mixing en Montage) en de Beste Visuele Effecten, door mij wel juist voorspeld. 10 uit 12. Op het technische vlak had ik Beste Montage (The Social Network) en Beste Art Direction (Alice in Wonderland) gelukkig ook goed: 12 uit 14.

Qua Beste Kostuums (Alice in Wonderland) en Makeup (The Wolf Man) zat ik er goed naast; “meer” lijkt soms het woord dat je voor “Beste” zou kunnen invullen. Met de muziek (Beste Score voor The Social Network; Beste Song voor Toy Story 3) maakte ik weer wat goed: 14 van de 18 juist. Voor Beste Lange Documentaire voorspelde ik Inside Job goed, al bleef ik op Exit Through the Gift Shop hopen. Beste Animatiefilm was niet moeilijk: Toy Story 3. In a Better World voorspelde ik ook goed, ondanks dat ik de film niet gezien had. Een soort van gok, al kon ik de films die ik gezien had (Biutiful en Dogtooth) gevoelsmatig wegstrepen.

Met een uiteindelijke score van 17 uit 21 (de Beste Korte-etc. categorieën blijven vaak compleet gokken, dus die sla ik over) ben ik zeer tevreden. Zeker wanneer je kijkt naar het aantal plekken waar de winnaar zeker van te voren niet bekend was. Dit was afgelopen jaren toch redelijk vaak het geval. De Academy Awards waren zo interessant, maar dat kwam meer door de verdeling van prijzen – en een redelijk niveau van de dank-u-wel-iedereen-praatjes – dan door de productie. Er zit zeker potentie in dit nieuwe format, maar er moet nog een hoop gebeuren. En misschien toch een idee om als gastheer Jon Stewart gewoon weer terug te vragen.

This entry was posted in 2010, 2011, Blog, Top and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>