Flipped

Regisseur: Rob Reiner
Screenplay: Rob Reiner, Andrew Scheinman (gebaseerd op het boek van Wendelin Van Draanen)
Producenten: Rob Reiner, Alan Greisman
Cast: Madeline Carroll, Callan McAuliffe, Rebecca De Mornay, Anthony Edwards, Penelope Ann Miller, Aidan Quinn

Tot en met A Few Good Men (1992) leek het alsof alles wat regisseur Rob Reiner aanraakte in goud veranderde. Bijna al zijn films uit die tijd worden inmiddels gezien als moderne (cult)klassiekers. Het gemiddelde cijfer op IMDb.com van This Is Spinal Tap, Stand by Me, The Princess Bride, When Harry Met Sally en Misery is een volle 8. Weinig regisseurs kunnen dit na een reeks films zeggen. Helaas ging het daarna snel bergafwaarts (dieptepunt: North uit 1994) en kwam hij voornamelijk met middelmatige komedies. Tot nu. Flipped hoort in het rijtje hierboven thuis en is een van de beste romantische komedies van de afgelopen jaren.

Het is zeker een van de puurste in het genre. Aangezien de mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers rond de twaalf – misschien dertien – jaar oud zijn, staat “seks” niet in het woordenboek van deze film. Hierdoor ligt de nadruk op de romantiek, verpakt in een komisch en intelligent verhaal. Vanaf het moment dat Bryce Loski, op dat moment zes jaar oud, in zijn nieuwe buurt gaat wonen wordt hij gestalkt door Juli Baker. Dit gaat door tot ze op de middelbare school zitten: Juli (nu gespeeld door Madeline Carroll) blijft hopeloos verliefd op Bryce (Callan McAuliffe), die op zijn beurt niet te veel van haar moet weten.

Dan draait de situatie langzaam om. Bryce begint de eigenaardigheden van Juli – ze heeft een liefde voor kippen en klimt graag in haar favoriete boom – ineens te waarderen. Op haar beurt realiseert Juli zich dat Bryce blauwe ogen heeft om in te verdrinken, maar verder eigenlijk niet zo interessant is. Regisseur Rob Reiner vertelt dit verhaal vanuit beide perspectieven. Soms gaan we terug in de tijd en zien we dezelfde gebeurtenis vanuit het oogpunt van de ander. De voice-overs worden ook afgewisseld. Deze techniek werkt niet in alle films. In Flipped blijkt het echter de perfecte manier om het verhaal te vertellen en tegelijkertijd worden beide karakters door het publiek in positieve zin begrepen.

Het romantische aspect van de film komt zo volledig tot zijn recht, ondanks dat we kijken naar minderjarige karakters die weinig van de liefde weten. Natuurlijk komen we enkele romkom-clichés tegen. Reiner (en Andrew Scheinman, samen verantwoordelijk voor het screenplay gebaseerd op het boek van Wendelin Van Draanen) vermijdt wel de sentimenten die hier vaak mee gepaard gaan. Hierdoor bevindt het publiek zich op vertrouwd terrein zonder dat dit als storend en voorspelbaar wordt ervaren. Andere clichés worden keurig vermeden. De gezinnen van deze jonge mensen zijn goede voorbeelden. De ouders van Bryce (Anthony Edwards, Rebecca De Mornay) en Juli (Aidan Quinn, Penelope Ann Miller) voelen als echte mensen in plaats van als de gebruikelijke sidekicks. Dat ze door prima acteurs worden gespeeld heeft ook zo z’n voordelen. Geen van deze karakters bestaat voor komisch effect. Dit kleine beetje extra realisme voegt veel toe aan deze mooie fantasie.

This entry was posted in 2010, 3,5 sterren, F and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.