Elektra Luxx

Regisseur: Sebastian Gutierrez
Schrijver: Sebastian Gutierrez
Producent: Sebastian Gutierrez
Cast: Carla Gugino, Joseph Gordon-Levitt, Kathleen Quinlan, Timothy Olyphant, Melissa Stephens

Wat een aparte film is Elektra Luxx. De film gaat over een pornoster, Elektra Luxx. Tenminste, een derde deel van deze film heeft deze pornoster in de hoofdrol. Een ander derde deel gaat over een videoblogger die vertelt over Luxx. Het laatste derde deel gaat over een jongere pornoster, volgens mij omdat zij als de opvolger van Luxx wordt gezien. In ieder geval iets in die richting. De film schakelt willekeurig tussen deze verhalen – alle drie overigens niet al te interessant – die op hun beurt ook weer lijken te bestaan uit losse episodes. Ik had het idee dat er willekeurig stukken film op de montagevloer zijn blijven liggen.

Elektra Luxx wordt gespeeld door Carla Gugino, in eerste instantie geïntroduceerd door de blogger (Joseph Gordon Levitt). We leren dat ze gestopt is met acteren, dat ze zwanger is van een dood iemand en dat ze nu “hoe gedraag ik me als vrouw in bed”-lessen geeft die voornamelijk in het teken staan van het mannelijke plezier. Een keer vroeg in de film ontmoet ze de bovengenoemde jongere pornoster. We volgen de niet zo slimme meid terwijl ze zichzelf ontdekt als lesbienne of in ieder geval als biseksueel persoon. Tussendoor vertelt Joseph Gordon Levitt ons meer in zijn blog, terwijl hij wordt onderbroken door zijn moeder en zijn zusje (die graag halfnaakt voor zijn camera poseert).

De film knipt op totaal willekeurige momenten van “verhaal” naar “verhaal”. De wendingen daar zijn op z’n minst ook apart te noemen. Luxx ontmoet een meisje dat vreemdgegaan is, en nu graag zou zien dat haar man het eenmalig met Luxx doet. In dit proces komt privédetective Dellwood (Timothy Olyphant) in haar leven. Hij wordt vervolgens de rest van de film vergeten. De verhaallijnen rondom de blogger en de jongere ster beginnen en eindigen even abrupt. Het lijkt erop dat deze scènes bestaan om de film naar een avondvullende lengte te krijgen.

Toegegeven komt de humor deels uit het episodische karakter en de manier waarop die episodes beginnen of eindigen. Julianne Moore heeft een even bizarre als komische verschijning. Ze speelt deze geheel serieus, waardoor niet iedereen het zal begrijpen. (Of ik begreep het verkeerd, maar dan is de film nog iets slechter dan ik al dacht.) Flashbacks – toegelicht door de jongere pornoster – lijken geen enkel doel te hebben en de teksten van Gordon-Levitt voegen weinig toe. En waarom zien we op een blote kont na helemaal niemand naakt in een film over een pornoster (met Carla Gugino, die er op zich niet vies van is)? De filmmakers lijken dit met opzet te doen en zo toch enigszins te begrijpen wat ze aan het doen zijn.

Een minuut of twintig, misschien dertig, is alles best leuk, maar dan is de grap ook wel voorbij. Carla Gugino en zelfs Joseph Gordon-Levitt kunnen niet voorkomen dat het tweede deel zelfs saai is. Voorspelbaar is het niet, maar allerlei halfuitgewerkte ideeën in één film gooien – en hopen dat het toch iets oplevert – blijkt opnieuw geen succesformule. Dat deze film een spin-off is van een eerdere mozaïekfilm, waar Elektra Luxx slechts een van de verhalen vormde, is geen excuus voor de gekozen benadering. Voor een grappige en gewaagde film over de porno-industrie – waar ook Julianne Moore in verschijnt – kom je uiteindelijk altijd terecht bij Boogie Nights.

This entry was posted in 1,5 sterren, 2010, E and tagged , , , . Bookmark the permalink.