Rating: ☆☆☆☆
Verenigde Staten; 2007
Regisseurs: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Schrijvers: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Producent: Paul Schiff
Cast: Kal Penn, Crispin Glover, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Jayma Mays, David Carradine, Fred Willard, Carmen Electra

Wanneer het om slechte films gaat heb ik in de loop der jaren ontdekt dat de komedie nog het makkelijkst vermakelijk is te noemen. Slechte actie of avontuur verandert in saaie komedie; horror en thriller wordt voorspelbare komedie; sciencefiction en fantasie wordt belachelijke komedie. Een komedie op zich kan niet echt iets anders worden (behalve drama misschien), en wordt zo door één lach – die altijd wel te vinden is – gered als zijnde een komedie.

Dit geloofde ik echt, na veel slechte komedies, nog steeds en toen bracht 2006 de film Date Movie, van makers Jason Friedberg en Aaron Seltzer. Aangezien ik vind dat elke regisseur een tweede kans verdiend, gaf ik mijn tijd aan Epic Movie. Na deze twee films kan ik zeggen dat Friedberg en Seltzer de twee minst humoristische mensen zijn die in Hollywood rondlopen, en wellicht de enige filmmakers die zelfs twee komediefilms hebben kunnen maken zonder dat ik één keer lachte.

In Epic Movie worden de zogeheten blockbusters op de hak genomen. Potentieel grappige momenten worden keer op keer verpest door de filmmakers. Vergeleken met deze film is Scary Movie een klein meesterwerk – volgens de credits hebben Friedberg en Seltzer hieraan meegeschreven, maar ik gok dat hun delen eruit gemonteerd zijn. Date Movie en Epic Movie spelen gelijk wanneer het neerkomt op kwaliteit; een laatste plaats is moeilijk aan te wijzen. Carmen Electra draaft nog wel op om een lichtpuntje in de film te bewerkstelligen.

Koop op Amazon.co.uk – Epic Movie [DVD] [2007]
Koop op Amazon.co.uk – Date Movie/ Epic Movie/ Sports Movie [DVD]
Koop op Amazon.co.uk – Meet The Spartans/Epic Movie/Date Movie [DVD]