The Rocker

Verenigde Staten; 2008
Regisseur: Peter Cattaneo
Screenplay: Maya Forbes, Wally Wolodarsky
Producenten: Shawn Levy, Tom McNulty
Cast: Rainn Wilson, Emma Stone, Christina Applegate, Teddy Geiger, Josh Gad, Jane Lynch, Jason Sudeikis, Fred Armisen, Bradley Cooper, Jane Krakowski

Rainn Wilson heeft een kwaliteit die een beneden gemiddelde film omhoog kan trekken tot minstens gemiddeld. The Rocker biedt weinig nieuws. Het verhaal is te dromen, de karakters zijn herhalingen, de muziek is gemiddeld; leuk, niet memorabel. Terwijl ik me dit tijdens het kijken constant realiseerde, kan ik de film niet geheel afraden. Naast Wilson zijn er zelfs nog andere kleine kwaliteiten.

Wilson is Fish, uiteraard de rocker – drummer – uit de titel. Hij wordt uit de band gegooid en zijn leven lijkt een stuk minder rooskleurig. Het wordt nog erger als zijn oude band doorbreekt en twintig jaar later nog steeds aan de top van de hitlijsten staat. Hij krijgt een tweede kans wanneer zijn neefje Matt (Josh Gad) een drummer nodig heeft. Zijn band mag optreden bij het schoolbal. Andere leden van de band zijn zanger Curtis (Teddy Geiger) en Amelia (Emma Stone).

Na het schoolbal, dat natuurlijk niet als gepland gaat, krijgt de band een tweede kans. Deze kans is inclusief een tour, die er voor zorgt dat we enkele ouders kunnen ontmoeten. Een daarvan is de aantrekkelijke Kim (Christina Applegate). SNL‘s Jason Sudeikis duikt op als irritante manager. Waarschijnlijk kun je de ontwikkelingen rondom deze karakters vrij precies invullen.

Gelukkig begrijpt de film dat er weinig verrassingen zullen volgen. Dit komt met name het tempo ten goede. In een romantische komedie zijn de “breuken” vaak te lang, zeker omdat we weten dat alles toch wel goed gaat komen. The Rocker begrijpt dit en speelt deze verplichte scènes bijna in fast-forward af. Of dit echt bewust was weet ik niet. Toch kon ik bij deze momenten in de film een glimlach niet onderdrukken.

Tussen al die voorspelbaarheid zit zo nu en dan een goede grap, voornamelijk van Wilson, Applegate en Fish’s zus gespeeld door Jane Lynch. Stone heeft een minder aanwezige rol dan ze meestal heeft, maar redt zich prima. Zoals gezegd is de muziek leuk genoeg voor het moment, hoewel dat een kwestie van smaak zal zijn. Zoals gezegd kan ik The Rocker niet afraden. Toch is aanraden ook weer te veel van het goede.

This entry was posted in 2 sterren, 2008, R and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.