The Night Porter (Il portiere di notte)

Italië; 1974
Regisseur: Liliana Cavani
Screenplay: Liliana Cavani
Producenten: Esa De Simone, Robert Gordon Edwards
Cast: Dirk Bogarde, Charlotte Rampling, Philippe Leroy, Gabriele Ferzetti

Controversiële film The Night Porter weet zeker te boeien. Toch komt er één vraag tijdens het kijken wel steeds naar boven: waarom zou je deze film maken? De hoofdreden lijkt precies de veroorzaakte controverse. Het verhaal gaat over een jong Joods meisje dat in de Tweede Wereldoorlog plezier beleefd aan de vernederingen door een SS-officier. Dertien jaar later komen ze elkaar opnieuw tegen.

Dirk Bogarde is Max, nachtportier van een hotel in Wenen. Charlotte Rampling is Lucia, samen met haar man bezoeker van het hotel. Zodra zij en Max elkaar zien beginnen de flashbacks naar de oorlog. Hun relatie is die eerste beelden onduidelijk. Max filmt Lucia terwijl ze naakt met meerdere gevangenen geregistreerd wordt. Later kiest hij haar uit voor een seksueel onderonsje. Daar wordt duidelijk dat zij niet negatief tegenover de toekomstige verkrachting lijkt te staan.

Dertien jaar later zien ze elkaar dus terug. In eerste instantie probeert Lucia Max te ontwijken. Maar als haar man eerder uit het hotel vertrekt is hun reünie onvermijdelijk. Vervolgens wordt het verhaal overgenomen door gebeurtenissen die eerder als subplot naar voren kwamen. Max wordt door enkele andere (ex-)Nazi’s geholpen bij een rechtszaak tegen hem. Lucia blijkt daarin de enige persoon die hem als Nazi zou kunnen identificeren. Oftewel, ze willen haar opruimen. Max is het daar uiteraard niet mee eens.

Het tweede deel van de film is door deze intrige veel zwakker. Filmmaker Liliana Cavani had moeten bedenken wat voor soort film ze wilde maken. Nu blijft dat onduidelijk en overheerst het gevoel dat ze wilde shockeren. Maar tegelijkertijd geeft Cavani de film een arthouse-uiterlijk mee. De lange stille scènes – vaak in close-up – en schakelen tussen de twee tijden geven de indruk dat we naar een hele diepzinnige film kijken. Op papier leek dit misschien ook zo. Dat verklaart de aanwezigheid van Bogarde en Rampling, die overigens prima rollen neerzetten.

Het boeit op een bepaalde manier allemaal wel, zoals gezegd vooral het eerste deel. Maar daar blijft het helaas dan ook bij. Volgens de Motion Picture Guide, geciteerd op de poster, is The Night Porter “a strange and unforgettable picture”. Vreemd is op zich een redelijk kloppende beschrijving. Onvergetelijk zeker niet.

This entry was posted in 1970 - 1979, 2 sterren, N, P and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to The Night Porter (Il portiere di notte)

1. Ico Kloppenburg says: