Underworld: Awakening

Verenigde Staten; 2012
Regisseurs: Måns Mårlind, Björn Stein
Screenplay: Len Wiseman, John Hlavin, J. Michael Straczynski, Allison Burnett
Producenten: Len Wiseman, Gary Lucchesi, Tom Rosenberg, Richard Wright
Cast: Kate Beckinsale, Stephen Rea, Michael Ealy, Theo James, India Eisley, Sandrine Holt, Charles Dance

Heel veel hoeft er niet te worden gezegd over deze vierde film in de Underworld-serie. Was je al geïnteresseerd, dan vond je vast iets plezierigs in de eerste drie films. In dat geval stelt Underworld: Awakening niet teleur. Kate Beckinsale is na haar afwezigheid in Rise of the Lycans weer terug als de zwart geklede vampier Selene. Dat is een pre. Het verhaal is wat minder, maar ik denk niet dat daar echt om gerouwd hoeft te worden. De meeste mensen kijken deze films om de actie of Beckinsale.

Toch in het kort. Het bestaan van vampiers en weerwolven is inmiddels bij de mensen bekend. Een grote strijd tegen en uitroeiing van de soorten is het gevolg. Ook Selene wordt gepakt, om twaalf jaar later in een laboratorium weer bij te komen. Ze heeft visioenen die haar doen geloven dat liefje Michael, een weerwolf, nog leeft. Deze visioenen leiden haar, nadat ze uit het laboratorium ontsnapt, naar vampier Thomas (Charles Dance) en meisje Eve (India Eisley). De strijd kan beginnen, in de eerste plaats tegen dr. Jacob Lane (Stephen Rea) die de onderzoeken bij haar leidde. Hulp komt aan menselijke kant van detective Sebastian (Michael Ealy).

De strijd wordt vooral in stilistisch geweld uitgevochten. Machinegeweren, zo nu en dan wat oosterse vechtsport, klauwen en tanden passeren de revue. Soms in slow motion, altijd in het donker. In eerdere films kon de donkere setting (vampiers kunnen immers niet tegen zonlicht) storend zijn, maar Underworld: Awakening is altijd goed te volgen. Actiescènes zijn in de lijn van de andere films, oftewel best aardig. Na elke film heerst wel het gevoel dat het zo wel mooi is geweest met de serie. Ook nu weer, al moet ik toegeven dat ik me in de juiste bui – net als bij de Resident Evil-serie – ook bij een vijfde deel vast weer prima zal vermaken.

This entry was posted in 2 sterren, 2012, U and tagged , , , . Bookmark the permalink.