Get Him to the Greek

Rating: ★★½☆
Regisseur: Nicholas Stoller
Schrijver: Nicholas Stoller (gebaseerd op karakters van Jason Segel)
Producenten: Judd Apatow, David Bushell, Rodney Rothman
Cast: Russell Brand, Jonah Hill, Rose Byrne, Sean ‘P. Diddy’ Combs, Lars Ulrich, Pink, Kristen Bell

In Forgetting Sarah Marshall, de leukste maar te onbekende komedie van 2008, werd de show gestolen door Russell Brand. In die film speelde hij Aldous Snow, een brabbelende rockster die de vriendin van de held veroverde. Schrijver/regisseur Nicholas Stoller besloot daarop een film rond Snow te schrijven en Get Him to the Greek is het grappige maar zeker mindere resultaat.

De spin-off begint sterk, onder andere met een videoclip van Snow’s laatste single, “African Child”, opgenomen met z’n vriendin Jackie Q (Rose Byrne). Het betekent de ondergang van Snow, die zich tot drank en drugs wendt. Jackie – wiens carrière een piek bereikt – heeft hem inmiddels verlaten. Intussen ontmoeten we Aaron (Jonah Hill in een andere rol dan in Forgetting Sarah Marshall), die werkt bij een platenmaatschappij. Hij wordt door zijn baas gevraagd om Aldous Snow binnen drie dagen van Londen naar Los Angeles te krijgen voor een jubileumconcert in The Greek. Dit moet zowel Snow als de platenmaatschappij redden.

De baas, Sergio, wordt gespeeld door Sean Combs, oftewel P. Diddy, met een flinke dosis zelfspot. Dit keer is hij het die de show steelt. Dat geeft ook één van de zwakke punten van de film weer. Een soort van sidekick in de ene film hoeft alleen maar op te draven voor de grappige momenten (denk aan de vele Disney tekenfilms). Als de sidekick vervolgens de hoofdrol wordt, moet er ook een verhaal om hem heen worden gebouwd, wat ten koste gaat van zijn constant hilarisch zijn. Aldous Snow is nog steeds wel grappig, maar ook iets te gewoon voor ons geworden, zeker als deze film halverwege is.

Zoals alle Judd Apatow-komedies zit er veel grove humor in de film. Jonah Hill heeft de twijfelachtige eer om toch minstens zes keer op het scherm over zijn nek te gaan. Toch hebben de Apatow-komedies altijd een hart en een diepere laag is onder die makkelijkere humor altijd te vinden. De vriendschap die ontstaat tussen Snow en Aaron, en deels de relaties die ze beiden hebben/hadden met hun vriendinnen, staan in deze delen van het verhaal centraal.

Uiteindelijk is Get Him to the Greek grappig genoeg om boven de meeste komedies uit te stijgen, en zeker in het eerste deel is er het idee dat het heel wat kan worden. Waar de humor halverwege wat minder wordt neemt het “hart” van de film het over, al is dat niet precies wat we als publiek willen zien. Desalniettemin houden Brand en Hill, en zeker Combs die het tweede deel vooral van gelach voorziet, alles in leven. Verschillende gastrolletjes van bekende sterren, met name Lars Ulrich van Metallica, helpen hier zeker aan mee.

Koop op Amazon.co.uk – Get Him to the Greek – Extended Party Edition [DVD] [2010]
Koop op Amazon.co.uk – Forgetting Sarah Marshall [DVD] [2008]

This entry was posted in 2,5 sterren, 2010, G and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.