Rating: ★★★☆
Indonesië, Verenigde Staten; 2011
Regisseur: Gareth Huw Evans
Schrijver: Gareth Huw Evans
Producenten: Gareth Huw Evans, Ario Sagantoro
Cast: Iko Uwais, Joe Taslim, Doni Alamsyah, Yayan Ruhian, Pierre Gruno

Actiefans opgelet: The Raid is je film voor dit jaar. 100 minuten lang beuken, en als afwisseling machinegeweren en scherpe voorwerpen. Als je diepgang zoekt, is dit niet je ding. Totaal niet zelfs. De film probeert wat sympathie voor de hoofdpersoon te creëren door hem kort met zijn zwangere vrouw te tonen. Vervolgens mag hij als rookie politieman meedoen met de bestorming van een gebouw, met een eindbaas op de bovenste verdieping.

Binnen 10 minuten bestaat de politiemacht nog uit een man of vijf, waaronder rookie Rama (Iko Uwais). Je volgt hem per verdieping omhoog, alsof hij een karakter in een computerspel is. De verdiepingen zijn de levels. In eerste instantie doen de kogels hun werk nog, maar op hogere vloeren worden messen, machetes en uiteindelijk vuisten en voeten belangrijk. Heel veel vuisten en voeten. Zelfs voor de doorgewinterde actiefan kunnen latere gevechten wel een beetje als herhalingen aanvoelen.

Toch is er voornamelijk bewondering voor de actiescènes. Ze zijn goed gechoreografeerd en over het algemeen bekijkt de camera de actie, zonder te veel knip en plakwerk. Gelukkig kiest regisseur Gareth Huw Evans voor deze benadering, in plaats van het aan elkaar monteren van korte fragmentjes. Na honderd stompen en trappen weten we misschien waar we aan toe zijn, het blijft een knap staaltje actie.

Al snel is duidelijk dat niemand zeker is van zijn leven, en dat helpt met het opvoeren van de spanning. In ieder geval in sommige scènes Daar tegenover staat wel dat we ons als kijker niet betrokken voelen. In andere woorden: wanneer iemand sterft doet het ons weinig. Niet dat daar überhaupt tijd voor is: het volgende level staat alweer voor de deur. Om alles toch een doel te geven zijn er wel twee kleine verhaalelementen tussen het geweld geplaatst. Eén van de vijanden blijkt een bekende te zijn van Rama en één van de grote politiebazen is niet helemaal zuiver. Ook hier geldt: het maakt de kijker waarschijnlijk weinig uit.

Om die reden is deze film voor veel critici een lege huls (zie bijvoorbeeld Roger Ebert), maar het publiek zoekt zo nu en niets meer dan actie (zie waardering IMDb). En in dat opzicht is er gewoon weinig te klagen (buiten eerdergenoemde ontbrekende diepgang en lichte herhaling van actie). Wil je wel diepgang, verhaallijnen en meer van dat soort dingen, moet je verder kijken. Zo niet, dan is deze Indonesische film precies wat je moet hebben: een lege huls, zeker, maar wel een bijzondere.

This entry was posted in 2011, 3 sterren, R, S and tagged , , . Bookmark the permalink.