Rating: ★★★★
Verenigde Staten; 1947
Regisseur: Henry Hathaway
Screenplay: Ben Hecht, Charles Lederer
Producent: Fred Kohlmar
Cast: Victor Mature, Brian Donlevy, Coleen Gray, Richard Widmark, Karl Malden

Film noir is een genre waarvan je makkelijk kunt genieten. Net als de western begrijpt het de woorden van Jean-Luc Godard perfect: “All you need for a movie is a gun and a girl.” En dat blijkt bij veel films in beide Amerikaanse genres te kloppen; zelfs mindere verhalen weten vaak prima te vermaken. Kiss of Death heeft naast een “gun and a girl” nog veel meer en hoort bij de allerbeste in het genre.

Het verhaal is voor film noir niet al te ingewikkeld. Nick Bianco (Victor Mature) wordt gepakt na een overval. Hij weigert zijn handlangers te verraden, totdat hij hoort van de zelfmoord van zijn vrouw. Hij moet bij zijn kinderen zijn, en besluit daardoor het hele verhaal te vertellen aan aanklager D’Angelo (Brian Donlevy). De aanklager krijgt hoofdpersoon Tommy Udo (Richard Widmark) echter niet achter de tralies, waardoor Nick, nieuwe liefde Nettie (Coleen Gray) en zijn kinderen moeten vrezen voor hun leven.

De film opent met de overval, die met de spanning direct de aandacht van de kijker grijpt. Het dramatische deel voor zijn vrijlating wordt goed behandeld; Mature heeft de perfecte uitstraling voor een man die het niet goed meer weet. Het tweede deel van de film is het sterkst. Belangrijk is Widmark, die Udo briljant speelt. Hij deed me denken aan Hume Cronyn (die Captain Munsey speelt) in Brute Force, twee opties voor de slechtste (en dus interessantste) slechteriken van het genre. De spanning is constant om te snijden. Regisseur Henry Hathaway weet het aan komen rijden van een auto tot een hoogtepunt van de film te tillen.

Kiss of Death verdient zijn plaats tussen bekende noir-klassiekers als The Maltese Falcon, Double Indemnity, Notorious, The Big Sleep, Out of the Past, The Third Man en Sunset Boulevard. De snelle dialogen zijn er iets minder, maar de toon voldoet en qua spanning scoort de film als een van de betere. Ook een modern publiek vindt genoeg positiefs in deze absolute aanrader.

This entry was posted in 1940 - 1949, 4 sterren, K, Top and tagged , , , . Bookmark the permalink.