Rating: ★★★☆
Zuid-Korea; 2003
Regisseur: Joon-ho Bong
Schrijvers: Joon-ho Bong, Kwang-rim Kim, Sung Bo Shim
Producenten: Seoung-jae Cha, Moo Ryung Kim, Jong-yun No
Cast: Kang-ho Song, Sang-kyung Kim, Roe-ha Kim, Jae-ho Song

In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd Zuid-Korea in de greep gehouden door een serieverkrachter en –moordenaar. De moorden werden nooit opgelost. Deze gebeurtenissen en een deel van het politieonderzoek hiernaar zijn de basis voor Memories of Murder, een film die in veel opzichten aan David Fincher-producties Seven en Zodiac doet denken. Die films hebben de nadruk wel echt op het onderzoek, waar Memories of Murder eigenlijk een inkijk is in het Zuid-Korea van die tijd. Ik wilde vooraf niets over de film lezen. Achteraf zonde; de film is stukken interessanter met enige voorkennis over dat stukje geschiedenis.

Op een zonnige middag in 1986 volgen we detective Doo-man Park (Kang-ho Song) op weg naar de plek waar de eerste dode vrouw is gevonden. In de chaos die daar ontstaat wordt niet erg zorgvuldig omgesprongen met mogelijk bewijsmateriaal. Nieuwsgierige aanwezigen wissen sporen die er geweest zouden kunnen zijn. Het is het begin van een politieonderzoek vol fouten, waar Park denkt dat hij in de ogen van mensen kan zien of die persoon schuldig is. Zijn collega detective Yong-koo Cho (Roe-ha Kim) slaat en schopt de bekentenissen liever uit de verdachten. Uit Seoel komt een jonge detective (Sang-kyung Kim) die in eerste instantie intelligenter lijkt, maar later ook aparte trekjes vertoont. In de film bestaat dit karakter ook om de mentaliteit van grote stad vs. platteland aan te geven.

Zoals gezegd is het een goede zaak om enkele dingen over het militaire regime van Zuid-Korea in die tijd te weten. De filmervaring wordt er stukken beter door. De karakters in de film kunnen worden beschouwd als een grote metafoor. De simpele detectives met hun tunnelvisie, die bovendien geweld niet schuwen, staan symbool voor het bewind in die tijd. Het verklaart de zo nu en dan absurdistische maniertjes van de karakters. De (mogelijke) verdachten die in de film langskomen zijn of te voor de hand liggend, of juist verschrikkelijk ver gezocht. In eerste instantie denken ze aan een zwakzinnig persoon, later aan een boeddhistische priester.

Maar de kleine geschiedenisles is niet alleen nodig om de metafoor te begrijpen. Ook enkele feitelijke gebeurtenissen waren voor mij in eerste instantie niet geheel duidelijk. Zo gaat er zo nu en dan een sirene af. In de film wordt het uitgelegd als een militaire oefening. Tijdens deze oefeningen moeten de lampen uit. Daarnaast moet iedereen naar binnen; een perfecte gelegenheid voor een moordenaar om toe te slaan. Tenminste, als de moordenaar mensen vindt die “ongehoorzaam” zijn. Het weten van dit soort kleine dingetjes heeft veel toegevoegde waarde.

Op basisniveau is de film in ieder geval anderhalf uur interessant. Voor een westers publiek soms wat apart, ook te wijten aan cultuurverschillen, maar over het algemeen zit alles goed in elkaar. Er zijn enkele spannende momenten, humor ontbreekt niet en de gebeurtenissen worden met de juiste dosis drama en spanning gepresenteerd. Het einde daarentegen is ronduit teleurstellend. Tenminste, vooral zonder de achtergrondinformatie die ook daar zo belangrijk blijkt. De film draait niet om een politieonderzoek, maar om een maatschappij op een gegeven moment. Dit achteraf beseffend maakt de gehele film beter en specifiek het einde veel interessanter. Tijdens het kijken van de film vond ik Memories of Murder niet direct een aanrader. Achteraf, na een korte geschiedenisles, wel.

This entry was posted in 2003, 3 sterren, M, S and tagged . Bookmark the permalink.