Jagten (The Hunt)

Denemarken; 2012
Regisseur: Thomas Vinterberg
Schrijvers: Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg
Producenten: Thomas Vinterberg, Sisse Graum Jørgensen, Morten Kaufmann
Cast: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Susse Wold, Alexandra Rapaport

Jagten is een intense film over een leerkracht op een basisschool die verdacht wordt van seksueel misbruik. Regisseur Thomas Vinterberg (Festen) ontwijkt de valkuil waar menig Hollywoodfilm wel in zou donderen: vanaf het begin is duidelijk dat de leerkracht onschuldig is. De spanning over zijn schuld, eventueel met plotselinge wending in de derde akte, blijft ons zo gelukkig bespaard.

Het slachtoffer is de leerkracht, Lucas (Mads Mikkelsen). Het fantasierijke meisje Klara (Annika Wedderkopp) praat tegen het hoofd van de school, Grethe (Susse Wold), over dingen die ze net gezien heeft op een computerscherm van haar broer. Ze beschrijft de beelden en zegt daarbij dat ze dat bij Lucas heeft gezien. Dit omdat ze zich enigszins voelt afgewezen in haar kinderverliefdheid. Grethe, en later anderen, gaan totaal verkeerd met de situatie om. Een paar kleine woorden krijgen grote gevolgen.

Vinterberg laat zien hoe mensen geloven wat ze willen geloven. Hoe mensen soms zelf vergeten na te denken. Hoe moeilijk het is om fouten toe te geven. Ook al beschadigen die dingen een mens voor het leven. Langzamerhand verliest Lucas zijn vrienden, zijn nieuwe vriendin Nadja (Alexandra Rapaport) – die hem overigens wel lijkt te geloven – en zijn vrijheid. Hij is niet meer welkom in de lokale supermarkt en ook fysiek geweld tegen hem wordt niet geschuwd. Alleen zijn zoon (Lasse Fogelstrøm) en een goede vriend blijven hem trouw. De vader van Klara en beste vriend van Lucas, Theo (Thomas Bo Larsen), heeft zichtbaar twijfel. Toch kiest ook hij ervoor om zijn dochter compleet te geloven. Met de nadruk op ‘kiest’.

Als kijker voel je mee met de pijn van Lucas doordat regisseur Vinterberg alles vanuit hem bekijkt. Er valt waarschijnlijk best wat te zeggen voor de reacties van de anderen. Toch zit de film zodanig in elkaar dat je dit tijdens het kijken niet vindt. Lucas is eerst laconiek, dan bezorgd, verontwaardigd en uiteindelijk wanhopig en hulpeloos. Wanneer hij eindelijk iets terugdoet tegen een van zijn belagers, ontstaat er een gevoel van opluchting en zelfs blijdschap. Het gebeurt niet vaak dat ik zo meeleef met het belangrijkste karakter in een verhaal.

Waar het uiteindelijk allemaal heengaat zal ik niet vertellen. Het is en blijft een film van Thomas Vinterberg, dus niet alles wordt je helemaal voorgekauwd. Resultaat is een intense film, een film met een interessante kijk op reacties van mensen, groepsprocessen en hoe onschuldige dingen kunnen uitgroeien tot verwoestende momenten in iemands leven. Jagten is een van de beste films van de afgelopen jaren.

This entry was posted in 2012, 3,5 sterren, H, J, Top and tagged , , . Bookmark the permalink.