Rating: ★☆☆☆
Regisseur: Drew Ann Rosenberg
Screenplay: Mike Terrell
Verhaal: Mark Maine
Producenten: Steve Nickell, Bruce A. Pobjoy
Cast: Steve Talley, David Ellison, Dean Cameron, Christopher Showerman, Sandy Modic, K.T. Tatara

Hole in One bestaat eigenlijk uit twee films. De eerste helft is precies wat je van een film verwacht met als ondertitel “American Pie plays golf”: een high school-komedie waarin de hoofdpersoon meer bezig is met seks en in dit geval golf dan met zijn lessen. Halverwege verandert de film echter bijna in een slecht drama nadat de hoofdpersoon ongewenste plastische chirurgie heeft ondergaan. De grap is aanvankelijk nog enigszins leuk, maar naarmate de film vordert wordt het een beetje vermoeiend.

De hoofdpersoon is Eric (Steve Talley, wellicht bekend uit de direct-naar-video American Pie-vervolgen The Naked Mile en Beta House), een goede golfer die zijn geld op die manier ook verdiend. Samen met zijn beste vriend Tyler (David Ellison) werkt hij aan een bedrijf in golfkleding, ook al richt hij zich vaker op Tyler’s zusje Mandy (Sandy Modic) en zijn geld verdienende partijtjes golf. Het drama begint wanneer Eric een partij verliest en zijn schuld moet aflossen door een cosmetische ingreep toe te staan.

Het ├ęchte probleem van de film begint ook daar pas. Hole in One geeft de kijker de eerste 45 minuten precies wat beloofd wordt – inclusief de flauwe grappen en mooie dames – maar na de ingreep ligt de focus vooral op dat ene probleem. De grap blijft hetzelfde en tegelijkertijd neemt de film dit deel veel te serieus. De wetenschappers (Dean Cameron en Christopher Showerman) die de golfpartij wonnen, proberen nog wat komedie in de film te krijgen, maar erg succesvol zijn ze niet.

Lichtpuntje voor mij was Modic. Zij brengt de film in het eerste deel iets extra’s, waardoor je bijna het idee krijgt dat niet alleen zij maar ook Eric een echt persoon zou kunnen zijn. De dialogen die op zich niet al te goed zijn zorgen voornamelijk door haar toedoen toch voor een glimlach op het gezicht. Ook hier is het jammer dat ze in deel twee niet meer te doen krijgt dan uiteraard op de verkeerde momenten tegen Eric aan te lopen.

De high school-komedie zal niet vaak goed gevonden worden, maar vermakelijk kunnen ze zeker zijn. In dat opzicht slaagt Hole in One redelijk voor slechts vijftig procent. Helaas moet de kijker dan nog drie kwartier uizitten, waardoor de film ook voor de liefhebber niet echt is aan te raden.

Koop op Amazon.co.uk – Hole In One [DVD] [2010]

This entry was posted in 1 ster, 2010, H and tagged , , . Bookmark the permalink.