Rating: ★★★☆
Verenigde Staten; 2005
Regisseur: Shane Black
Screenplay: Shane Black (gebaseerd op het boek van Brett Halliday)
Producent: Joel Silver
Cast: Robert Downey Jr., Val Kilmer, Michelle Monaghan, Corbin Bernsen

Kiss Kiss Bang Bang is het regiedebuut van scenarist Shane Black, bekend van de Lethal Weapon-films en The Long Kiss Goodnight. Voor deze film bewerkte hij zelf delen van het boek Bodies Are Where You Find Them van Brett Halliday tot een geslaagde film noir parodie, terwijl de film tot op zekere hoogte ook zeker als normale film noir werkt. De vijf losse delen in de film hebben tussentitels die direct zijn overgenomen van boektitels van Raymond Chandler, zelf een grote inspiratie voor film noir met klassiekers als The Big Sleep, Farewell, My Lovely en Lady in the Lake (één van de tussentitels die gebruikt wordt).

Verteller van het verhaal is Harry Lockhart (Robert Downey Jr.). De film noir verteller weet bijna altijd dat hij een verhaal – zijn verhaal – vertelt; Lockhart weet zelfs dat het verhaal als film vertoond wordt en heeft plezier met de mogelijkheden die dat biedt. Hij legt uit hoe hij op een feestje in Los Angeles is beland, nadat hij in New York per ongeluk auditie heeft gedaan voor een filmrol. Op het bedoelde feestje ontmoeten we Gay Perry (Val Kilmer), een privé detective waarbij Lockhart lessen moet volgen voor zijn filmrol, en Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan), Lockhart’s “meisje van vroeger”.

Om verder op het verhaal in te gaan zou nutteloos zijn. Uiteraard brengt de vrouw Lockhart in de problemen, vooral omdat hij zichzelf uitgeeft voor privé detective en vervolgens gevraagd wordt de daad bij het woord te voegen. Er zijn verhaalwendingen en de kijker zal niet altijd zeker hoe situatie a bij b kwam, allemaal conform film noir regels. De intrige op zich is genoeg voor een vermakelijke film noir, maar het parodie-karakter waar situaties clichématig worden uitgemolken zorgen voor dat kleine beetje extra om de film echt te laten slagen. Dat alles met een korrel zout genomen dient te worden spreekt na de eerste woorden in Lockhart’s voice over voor zich.

Val Kilmer vult de verplichte detective perfect overdreven in en Robert Downey Jr. koos deze film uit om echt opnieuw door te breken in Hollywood. Zijn rol inclusief voice over – heel anders dan we meestal horen in dit genre – deed mij meer dan eens glimlachen. Prachtverschijning Monaghan is perfect als vrouw waar de hoofdrolspeler voor in de problemen wil raken.

De woorden “Kiss Kis Bang Bang” werden door recensent Pauline Kael gebruikt; de basis om het publiek voor een film te interesseren. Geen ander genre buit dit gegeven beter uit dan film noir, en Shane Black laat zien dat hij het zeer goed begrijpt op welke manier dit moet. Hoeveel de kijker weet over film noir zou kunnen bepalen wat het uiteindelijk oordeel over Kiss Kiss Bang Bang is. Voor de liefhebber is dit in ieder geval een moderne must see; voor een gemiddeld mordern publiek een prima komische thriller.

Koop op Amazon.co.uk – Kiss Kiss Bang Bang [DVD] [2005]

This entry was posted in 2005, 3 sterren, K and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kiss Kiss Bang Bang