Rating: ½☆☆☆
Verenigde Staten; 2013
Regisseur: Scott Walker
Schrijver: Scott Walker
Producenten: Randall Emmett, Jane Fleming, George Furla, Mark Ordesky, Jeff Rice, 50 Cent
Cast: Nicolas Cage, John Cusack, Vanessa Hudgens, 50 Cent, Jodi Lyn O’Keefe, Katherine LaNasa, Radha Mitchell

Film gebaseerd op gebeurtenissen in Alaska rond 1980 is een belediging voor slachtoffers en nabestaanden. In mindere mate ook voor het publiek. Met Nicolas Cage, Vanessa Hudgens, John Cusack en 50 Cent.

Serieverkrachter en -moordenaar Rob Hansen (John Cusack) laat zijn laatste slachtoffer, hoertje Cindy (Vanessa Hudgens), ontsnappen. Cindy wordt niet echt geloofd door de politie van Anchorage. Maar Jack Halcombe (Nicolas Cage), een Alaska State Trooper, ziet een verband tussen haar verhaal en vele vermissingen in de afgelopen jaren. Die gedachte wordt gevoed nadat men in de bevroren grond van Alaska een eerste lijk vindt.

In het eerste deel gebeurt erg weinig. Cusack bereidt een nieuwe moord voor. Cage gaat op zoek naar Hudgens, die de ene domme beslissing na de andere neemt. Halverwege de film is ze ervan overtuigd dat hij haar echt wil helpen. Toch maakt ze later nog steeds erg veel rare keuzes. Helemaal als ze hoort dat de vrouw van Cage het niet fijn vindt dat ze daar logeert.

Het tweede deel is nog vervelender dan het eerste. De clichés volgen elkaar in rap tempo op. De steeds weglopende Hudgens is irritant. De politiebaas die “eerst harde bewijzen wil”, ondanks dat alles compleet duidelijk is. De gezinsproblemen tussen Cage en zijn vrouw, samengevat in twee slechte scènes. En rapper 50 Cent die als verplicht nummer langskomt als Cindy’s pooier.

De hoofdlijnen zullen ongetwijfeld gebeurd zijn zoals de film laat zien, maar de details zijn onmogelijk te geloven. Het wordt zo nu en dan lachwekkend. Nadat een politiemacht het hele huis van Cusack heeft onderzocht is er helaas niets gevonden. Cage wil dat ze er nog een keer doorheen gaan. Ze vinden een valluik met daarachter (eventueel) bruikbaar bewijs. Hoe mis je met minstens tien man in eerste instantie een valluik?

Ander voorbeeld. Cusack heeft een klein vliegtuig zonder vliegvergunning. Cage & co. vermoeden dat hij op de lijken op die manier dumpt. Maar als ze een vliegkaart vinden met allemaal kruisjes erop, duurt het een flinke tijd voordat iemand een link legt tussen lijken en kruisjes. Het verhaal vond het kennelijk nog geen tijd voor deze ‘onthulling’.

Het einde leent ideeën uit A Few Good Men, met een psychologisch spel tussen Cage en Cusack. De bioscoopzaal barstte letterlijk in lachen uit toen de film z’n conclusie bereikte. Na de laatste scène zien we de echte foto’s van meisjes die door de seriemoordenaar zijn vermoord. Pijnlijk, want de zaal liep al leeg. Aan de ene kant respectloos van het publiek, aan de andere kant geheel te begrijpen na een alles wat eraan vooraf ging.

De film is een belediging voor slachtoffers en nabestaanden. Alles en iedereen lijkt hier Hollywood-dom gemaakt. De te donkere beelden, vaak in close-up, het langzame tempo dat ineens versnelt, en de onnodig dramatische muziek maken deze slechte film in negatieve zin compleet. De naam Nicolas Cage is inmiddels bijna een synoniem voor Slechte Film. Mijn enige advies is om The Frozen Ground geheel te vermijden.

This entry was posted in 0,5 sterren, 2013, F and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to The Frozen Ground

1. Dennis says:

Het was inderdaad geen topper, maar vond hem zelf wel iets meer waard dan een halve ster. Het grootste probleem van de film vond ik het gebrek aan spanning, nergens ga je op het puntje van je stoel zitten wat ik toch wel een vereiste vind bij dit type film. Naar mijn mening toch 1.5 sterren ondanks zijn tekortkomingen.