Unstoppable

Rating: ★★½☆
Regisseur: Tony Scott
Schrijver: Mark Bomback
Producenten: Eric McLeod, Tony Scott, Mimi Rogers, Julie Yorn, Alex Young
Cast: Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson, Ethan Suplee

Het script van Unstoppable is zo zwak dat het eigenlijk een wonder is dat deze film nog als vermaak kan worden aangemerkt. Een onbemande trein, in de stand volle kracht vooruit, moet tot stilstand worden gebracht voor hij een scherpe niet te nemen bocht in de stad bereikt. Omdat er – natuurlijk – nogal wat ontplofbare goedjes aan boord zijn is dit niet een scenario dat de grote bazen van de rails willen zien. Na enkele probeersels die te vroeg in de film komen om ze ook maar enig kans van slagen te kunnen geven, wordt de oplossing gevonden in Denzel Washington aan boord van een andere trein. Uiteraard tegen het bevel van de hoogste baas in.

Washington is Frank Barnes, 28 jaar in dienst, maar nu in zijn laatste paar weken nadat hij een ontslagbrief kreeg. In zijn locomotief vinden we ook Chris Pine (Star Trek) als Will. Het is zijn eerste echte werkdag. Hij heeft famielieproblemen. Barnes trouwens ook. Dit alles lijkt uit een korte cursus storytelling te komen; alle logische stappen worden gevolgd. Tussen Washington/Pine en de eerder genoemde hoogste baas Galvin (Kevin Dunn) staat Rosario Dawson als Connie. Zij leidt het treinverkeer in goede banen. Nadat Galvin haar advies niet opvolgt steunt zij natuurlijk het heldenteam. Ook ontmoeten we Ned (Lew Temple). Zijn rol lijkt vrij nutteloos in het begin, wat des te duidelijker maakt dat hij op een belangrijk moment weer zal moeten opdraven.

Het probleem in de film – om daarmee te beginnen – zit hem in de hele situatie, die gewoon zeer makkelijk op te lossen lijkt. Dit gebeurt niet omdat regisseur Tony Scott én tijd nodig heeft om zijn verschillende “drama’s” te ontwikkelen, én tijd nodig heeft om verschillende botsingen, ontploffingen en ongelukken te laten zien. Al deze dingen zijn goed gemaakt, waardoor ik me toch stiekem prima vermaakte. Tegelijkertijd was elk nieuw probleem zo verschrikkelijk geforceerd, dat ik de film nooit echt serieus kon nemen. Het verhaal van Unstoppable is geïnspireerd door ware gebeurtenissen, wat eigenlijk niet voor te stellen is.

Het is wel bewonderenswaardig dat Scott een redelijk boeiende film kan maken over treinen, zonder dat er kapers op de loer liggen (The Taking of Pelham 1 2 3). Zelfs een treinachtervolging, oftewel twee treinen die achter elkaar aanrijden op hetzelfde spoor, weet hij enigszins interessant te maken. Dit aspect wordt wel opgeleukt door de verschillende nieuwszenders, overal aanwezig, en hun sensationele manier van het nieuws brengen. Daarbij zijn point-of-view shots uit nieuwshelikopters een welkome spectaculaire toevoeging. De conclusie is simpel: na Crimson Tide, Man on Fire, Deja Vu en The Taking of Pelham 1 2 3 weten Scott en Washington – zelfs met dit zeer matige script – opnieuw een degelijke formule-actiethriller te leveren.

Koop op Amazon.co.uk

This entry was posted in 2,5 sterren, 2010, U and tagged , , , . Bookmark the permalink.