Piranha

Regisseur: Alexandre Aja
Schrijvers: Peter Goldfinger, Josh Stolberg
Producenten: Alexandre Aja, Mark Canton, Grégory Levasseur, Marc Toberoff
Cast: Richard Dreyfuss, Ving Rhames, Elisabeth Shue, Christopher Lloyd, Eli Roth, Jerry O’Connell

Deze horror-remake bevat enkele komische momenten, maar zal snel vergeten worden. Piranha’s waarvan men dacht dat ze uitgestorven waren komen na wat seismologische activiteiten vrij in een meer dat toevallig ook een populaire spring break plek is. Oftewel, een locatie met een hoop jonge schaars geklede aantrekkelijke mensen. Het feest daar wordt overigens geleid door een DJ die gespeeld wordt door bekend horror-regisseur Eli Roth.

Elisabeth Shue is sheriff Forester, druk bezig om al de jongeren onder controle te houden. Ving Rhames is hulpsheriff Fallon. Na lichte aardverschuiving assisteren ze enkele seismologen terwijl zij naar de nu geopende onderwatergrot duiken. Haar oudste zoon Jake (Steven R. McQueen) moest eigenlijk op zijn broertje en zusje passen, maar heeft ervoor gekozen om mee te gaan met Derrick (Jerry O’Connell) en zijn mooie boot en dames om locaties voor een erotische film te bekijken. Intussen zijn het eigenwijze broertje en zusje van Jake vast komen te zitten op een eiland, en is het spring break-feest in volle gang.

De set-up van de film is bekend, maar nog wel in orde. Het eerste slachtoffer dat weinig met het verhaal te maken heeft krijgt z’n spannende korte film als introductie. De boot waar Jake zich op bevindt heeft te maken met enkele valse alarmen en de duikers zijn de slachtoffers die bal echt doet rollen. Tegen die tijd beginnen er ook doden te vallen op en vooral rondom Derrick’s boot. Dit gebeurt echter niet voordat twee actrices naakt een sexy onderwatersc√®ne hebben neergezet die zowel qua beeld als qua komedie het hoogtepunt van de film is.

De film is eigenlijk afgelopen als het laatste half uur begint. De piranha’s bereiken spring break en een bloedbad is het gevolg. Aanvankelijk is er nog een balans tussen bloed, vlees en humor, maar dat wordt niet langer dan enkele minuten volgehouden. De voorspelbare personen sterven op de voorspelbare manieren (zonder heldendom of met heldendom), en halve lichamen vliegen in het rond. Het enige hoogtepunt dat nog volgt komt op naam van Christopher Lloyd, die op dezelfde manier als hij deed in de Back to the Future-films een belangrijke ontdekking mag delen met de hoofdpersonen.

Koop op Amazon.co.uk – Piranha 3D [DVD] [2010]
Koop op Amazon.co.uk – Piranha 3D [Blu-ray] [2010]
Koop op Amazon.co.uk – Piranha [DVD] [1978]