Rating: ½☆☆☆
Verenigde Staten; 1991
Regisseur: William A. Graham
Screenplay: Leslie Stevens (gebaseerd op het boek van Henry De Vere Stacpoole)
Producent: William A. Graham
Cast: Milla Jovovich, Brian Krause, Lisa Pelikan

Ik vind The Blue Lagoon één van de meest overbodige films die ik gezien heb. Waarom ze een vervolg hierop maakte? Een goede winst aan de kassa lijkt de enige reden. Dit tweede deel is écht de meest overbodige film die er is, vooral omdat 65 minuten van de film een kopie is van het eerste deel. En niet op bijvoorbeeld de Jaws-manier, waar er wéér een haai gevaarlijk wordt, maar op de manier waar alles precies hetzelfde gaat: een onbewoond eiland, een haai, een houten hut, tromgeroffel in de verte, twee gestrande kinderen en een mentor.

De mentor sterft zodra de kinderen genoeg weten en net als in het eerste deel monteren we snel naar enkele jaren later. De kinderen zijn opgegroeid in Milla Jovovich (The Fifth Element, Resident Evil-films) en Brian Krause en ontdekken langzaam hun seksualiteit. Kijken naar naakte mooie mensen en wachten tot liefde en seks bij elkaar komen is wat deze film toch nog een halve ster oplevert. De makers proberen de film op te leuken door in de eindfase nieuwe mensen op het eiland te brengen. Voor hem zit er een interessante nieuwe dame bij; voor haar een piraat-achtige man die geen goede bedoelingen heeft. Wees gerust, het komt goed.

De film lijkt waar mogelijk nog goedkoper dan het eerste deel. Een voorbeeld: ergens in de film wordt de held achtervolgd door een haai. De film knipt tussen de haai en de held, zonder dat ze ooit samen in beeld komen. Waar de haai zich ten opzichte van de held bevindt wordt totaal niet duidelijk. De muziek lijkt op die van Jaws, maar de camera bekijkt haai, held, haai, held, haai en weer de held die dan op het droge klimt.

Return to the Blue Lagoon is een afrader. Een film die gebaseerd is op een film die in eerste instantie al niet gemaakt hoefde te worden. Zelf vond ik het geen ramp om een tijd lang naar Jovovich te kijken, en de vrouwelijke kijkers kunnen hetzelfde over Krause denken. Toch, anderhalf uur was te veel van het goede. Zelfs fans zullen het lastig hebben hun aandacht erbij te houden. Gelukkig hebben de acteurs inmiddels enkele betere producten afgeleverd.

Koop op Amazon.co.uk – Return To The Blue Lagoon [DVD] [1991]

This entry was posted in 0,5 sterren, 1991, R and tagged , , , . Bookmark the permalink.