True Grit

Regisseurs: Joel Coen, Ethan Coen
Screenplay: Joel Coen, Ethan Coen (gebaseerd op het boek van Charles Portis)
Producenten: Scott Rudin, Joel Coen, Ethan Coen
Cast: Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper

Ik denk dat dit de normaalste film is die Joel Coen en Ethan Coen hebben gemaakt. Het is eigenlijk des te knapper dat ook deze film gewoon weer bij de beste films van het jaar hoort. True Grit werd eerder verfilmd met John Wayne in de hoofdrol. Hij verdiende er zelfs zijn enige Oscar mee. De Coens hebben de bron – een boek van Charles Portis – een wat meer letterlijke verfilming gegeven. Jeff Bridges speelt hier de John Wayne-rol, oftewel U.S. Marshal Rooster Cogburn.

Hij wordt ingehuurd door Mattie (Hailee Steinfeld), die haar vermoorde vader wil wreken. Tom Chaney (Josh Brolin) is hiervoor verantwoordelijk en houdt zich nu schuil in het “Indianengebied”. Texas Ranger LeBoeuf (Matt Damon) is voor de moord op een senator in Texas eveneens op zoek naar Chaney. Deze heeft plaatsgenomen in de bende van Lucky Ned Pepper (Barry Pepper). De 14-jarige Mattie, de meestal dronken Rooster en de serieuzere LeBoeuf gaan in eerste instantie gedrieën op pad om Chaney terecht te stellen.

Ja, het verhaal is echt precies zo rechttoe rechtaan als het hier wordt geschetst. De hand van de filmmakers is te zien in de details. Komische momenten op de achtergrond, interessante dialogen, een perfect gevoel voor tijd, het prachtige camerawerk van Roger Deakins, de juiste muziek gecomponeerd door Carter Burwell en een ensemble cast die elke rol prima tot zeer goed en zelfs perfect invult. Ik was zeer onder de indruk van met name Hailee Steinfeld, een grote kanshebster op een Oscar, vooral als ze genomineerd gaat worden in Beste Bijrol-categorie.

Dat Jeff Bridges en John Wayne worden vergeleken is bijna niet te vermijden. Bridges heeft eigenlijk de enige juiste manier gekozen om de rol van de Marshal in te vullen. Hij hint zo nu en dan naar de Wayne-rol, maar geeft tegelijkertijd zijn eigen invulling. Wayne won de Oscar voor Beste Acteur, Bridges zou toch op z’n minst genomineerd moeten worden.

Joel en Ethan Coen laten met True Grit zien dat ze echt bij de beste filmmakers van dit moment horen. Zelfs hun teleurstellingen (Intolerable Cruelty, The Ladykillers) zijn geen slechte films. Dit keer werkten zij zoals nooit eerder echt binnen een genre en het resultaat is één van de beste films binnen dat genre. Naar de volgende film van de Coens kan eigenlijk gewoon altijd met belangstelling worden uitgekeken.

Koop op Amazon.co.uk – Dinner for Schmucks [DVD] [2010]

This entry was posted in 2010, 3,5 sterren, T, Top and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.