Rating: ☆☆☆☆
Verenigde Staten; 2006
Regisseurs: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Schrijvers: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Producent: Paul Schiff
Cast: Alyson Hannigan, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Eddie Griffin, Sophie Monk, Fred Willard, Carmen Electra

Hier is een film die nooit gemaakt had hoeven worden. Negentig minuten naar een leeg scherm kijken zou even fijn geweest zijn. Beter zelfs, aangezien rust gegarandeerd zou zijn. Filmmakers Jason Friedberg en Aaron Seltzer hebben geen idee wat komedie is, aangezien ze in Date Movie grappen uit komediefilms proberen te parodiëren door die grappen te herhalen, alleen dan grover, smeriger, meer overdreven, noem maar op.

De hoofdlijn in het verhaal volgt ongeveer het verhaal van Meet the Fockers en dat geeft gelijk een mogelijkheid om te beschrijven wat ik bedoel. De ‘running gag’ in genoemde film is uiteraard de achternaam van enkele karakters, namelijk Focker. De grap werkte zo nu en dan, en was in eerste instantie al niet heel subtiel. Date Movie geeft de achternaam Fockyerdoder, nog minder subtiel, en denkt dat deze herhaalde grap weer opnieuw grappig wordt. De film legt de grappen uit eerdere films uit, en een uitgelegde grap verliest bijna altijd al zijn humor.

Andere films waarvan de grappen verkracht worden – hoewel in eerste instantie al niet altijd even grappig – zijn Hitch, Along Came Polly, One Night at McCool’s, Mr. & Mrs. Smith, What Women Want en My Best Friend’s Wedding. Acteurs Alyson Hannigan, Jennifer Coolidge, Fred Willard en Eddie Griffin – soms best grappig in andere films – zijn hier allemaal te pijnlijk om aan te zien, de dansscènes van Hannigan daar gelaten. Carmen Electra is het enige andere plusje in deze draak van een film. Friedberg en Seltzer zijn co-schrijvers van Scary Movie, al denk ik nu dat alle mislukte grappen uit die film (toch nog een hele hoop) waarschijnlijk van hun hand zijn gekomen.

Koop op Amazon.co.uk – Date Movie [DVD] [2006]
Koop op Amazon.co.uk – Date Movie/ Epic Movie/ Sports Movie [DVD]
Koop op Amazon.co.uk – Meet The Spartans/Epic Movie/Date Movie [DVD]