Rating: ★☆☆☆
Regisseur: Jimmy Hayward
Screenplay: Neveldine & Taylor
Verhaal: William Farmer, Neveldine & Taylor
Producenten: Akiva Goldsman, Andrew Lazar
Cast: Josh Brolin, John Malkovich, Megan Fox, Michael Fassbender

Over een film als Jonah Hex hoeven we niet te lang te praten. Als stripverhaal werkt het misschien, maar als film niet. Nu weet ik dat eerste niet zeker, aangezien ik voor 2010 nooit van deze naam gehoord heb. Josh Brolin speelt de titelheld in wat je toch wel een fantastische western mag noemen. Nadat zijn familie is vermoord door John Malkovich en hijzelf verminkt door het leven moet, lijkt een beroep als premiejager zijn enige optie. Gezocht door de sterke arm der wet vindt hij rust bij Megan Fox in een ondankbare kleine rol. De wet weet hem toch te vinden; gelukkig hebben ze alleen de hulp van Hex nodig. De dood geachte Malkovich blijkt nog te leven…

Natuurlijk is dit niet verrassend: de schurk wordt gespeeld door Malkovich, en die vliegt er niet na een korte scène uit. Malkovich’ nieuwe plan is totale vernietiging door middel van een mysterieus wapen: zijn ideeën en buiten-beeld moordpartijen zijn vrij grof. Hierin ligt een zwak aspect van de film, aangezien de filmmakers voor een groter publiek mikten op een film voor 12 jaar en ouder (PG-13 in de Verenigde Staten). Hoe verschrikkelijk Malkovich eigenlijk is komt zo nooit goed over, en daarbij valt op dat er constant weggeknipt wordt op cruciale momenten.

Daarnaast is het verhaal flinterdun, ook leek het na de eerste tien minuten nog wel potentie te hebben. Bedreigde wereld wordt gered door cowboy met gekke wapens. Oh, en hij krijgt het meisje, al is ze prostitué en snappen we nooit precies hoe hun relatie is ontstaan. En vergeet ik ook nog te melden dat Hex met de doden kan praten. Hij vindt zo eigenlijk altijd wat hij nodig heeft. De credits beginnen te rollen na 73 minuten, wat aangeeft hoe weinig verhaal er eigenlijk verteld wordt. Achteraf vond ik het wel fijn dat deze film niet meer dan die tijd van me vroeg. Ik weet niet zeker of fans van de strip Jonah Hex kunnen waarderen, maar ik kan het me niet voorstellen. Daarnaast, hoeveel fans zou de strip aan deze kant van de oceaan überhaupt hebben?

Koop op Amazon.co.uk – Jonah Hex [DVD] [2010]
Koop op Amazon.co.uk – Jonah Hex – Triple Play (Blu-ray + DVD + Digital Copy) [2010]

This entry was posted in 1 ster, 2010, J and tagged , , , . Bookmark the permalink.