Rating: ★★½☆
Verenigde Staten; 1976
Regisseurs: Bruce Kimmel, Mark Haggard
Schrijver: Bruce Kimmel
Producent: Jack Reeves
Cast: Stephen Nathan, Cindy Williams, Bruce Kimmel, Ron Howard

Deze film is best leuk. The First Nudie Musical is alleen door de titel al de moeite waard om te bekijken; met vrij lage verwachtingen werd ik daarbij behoorlijk verrast. Het is een komedie die de seksindustrie op de hak neemt, of een grappige film met naakte zing- en dansnummers die zo de musical op de hak neemt. Hoe dan ook, op alle fronten (behalve misschien op seks) scoort de film een voldoende.

Stephen Nathan speelt Harry Schechter, eigenaar van een filmstudio die ooit goede films produceerde. Nu probeert Harry de studio overeind te houden met het maken van pornografie, maar het lijkt alsof in dat genre de ideeën op zijn. Samen met zijn secretaresse Rosie (Cindy Williams) komt hij op het idee om een musical-porno te maken, waarin muziek en (naakte) dans als pauzes tussen de seksscènes bestaat. Een voorbeeld: “Dancing dildos”, waar mannen in dildopakken met de naakte hoofdrolspeelster dansen. Het idee klinkt zelfs nu nog bizar briljant.

Het is ondanks de hoeveelheid naakt al snel duidelijk de film echt niet om de seks draait. Weinig mensen zullen opgewonden raken van deze film. De humor die vanuit het parodiëren ontstaat maakt deze film de moeite waard. Ook de prima acteerprestaties van Nathan, Kimmel en met name Williams helpen de film een redelijk succes te worden. Natuurlijk is het verhaal simpel en zijn sommige grappen wel erg flauw, maar bijna elke one-liner (meestal van Williams) is raak.

Volgens IMDb is de echte first nudie musical Goldilocks and the Three Bares en heel toevallig – hoewel, om die reden eigenlijk – heb ik die film gezien. Het is niets meer dan door muziek begeleide naaktscènes die zich voornamelijk in een nudistenkamp (en een tijdens het paardrijden) afspelen, dus de naam “nudie musical” is dubieus. Die film is ook behoorlijk saai en nodigt niet uit tot het verder onderzoeken van het genre. Als nudie musicals (zoals Goldilocks) echt zo zouden zijn als The First Nudie Musical, dan zou ik wel een stuk meer van dit soort films uitzoeken.

Koop op Amazon.co.uk – First Nudie Musical [DVD] [1976] [Region 1] [US Import] [NTSC]

This entry was posted in 1970 - 1979, 2,5 sterren, F and tagged , , , , . Bookmark the permalink.