Rating: ½☆☆☆
Verenigde Staten; 2009
Regisseur: Chris Weitz
Screenplay: Melissa Rosenberg (gebaseerd op het boek van Stephenie Meyer)
Producent: Wyck Godfrey
Cast: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Anna Kendrick, Billy Burke, Michael Sheen, Dakota Fanning

Ergens halverwege de film stoot hoofdpersoon Bella (Kristen Stewart) haar hoofd tegen een rots. Een van haar twee grote liefdes rent haar tegemoet en ziet dat ze bloedt. Om de keuze tussen de twee mannen nog iets lastiger te maken trekt hij zijn shirt uit om daarmee het bloeden te stelpen; ik denk dat ik de afgelopen paar jaar niet harder heb gelachen bij welke film dan ook, komedie of ander genre. Dit is echt een van de meest treurige films uit 2009 (en omstreken): bloedserieus, en toch zo lachwekkend.

Persoonlijk vind ik het eerste deel in deze filmserie, Twilight, nog best te pruimen. Ik begrijp goed dat een bepaald publiek het zelfs nog veel meer vindt dan “best te pruimen”. Dit begrip geldt echter absoluut niet voor New Moon. Het vervolg gaat er vanuit dat je het eerste deel gezien hebt. Niet zozeer qua verhaal, maar qua dialogen. En geloof me, die zijn er veel, bijna nietszeggend, omringd door slow motion. Gevolgd door nog meer slow motion. Het eerste uur slow motion-de me langzaam in slaap. Er gebeurde helemaal niks. Behalve dan dat Bella’s eerste grote liefde, vampier Edward (Robert Pattinson), verdwijnt, (mini-spoiler) zodat de tweede grote liefde, weerwolf Jacob (Taylor Lautner) zijn shirt kan uitrekken om indruk te maken.

Het tweede uur heeft in ieder geval gebeurtenissen waarop de film kan teren. De verveling was weg, maar de film – te beginnen met de hierboven beschreven shirtscène – verandert onbedoeld in een slechte komedie, waardoor de matige parodie Vampires Suck ineens een stuk minder matig lijkt. Er is wat actie met weerwolven, de driehoeksverhouding zorgt voor spanning, en natuurlijk is er de seks-metafoor. Edward beoefent nog steeds onthouding, Bella wil nog steeds all-the-way… zolang het op vampier worden (en dat soort dingen) aankomt. Twilight legde dit hele aspect er al vrij dik bovenop; New Moon duwt het je strot in, zodat zelfs de jongsten het misschien zullen begrijpen.

Waarom dan toch die halve ster? Er zitten enkele leuke beelden in de film, en de visuele effecten die nodig zijn zien er prima uit. Het tweede uur is op een verkeerde manier nog redelijk vermakelijk. Anna Kendrick is een leuke actrice in te kleine rol. En… dat was het wel zo’n beetje. Het roept bij mij de vraag op waarom Catherine Hardwicke deze film na het succes van Twilight niet gewoon kon regisseren. Chris Weitz (American Pie, About a Boy) weet niet goed wat hij met het materiaal – de boeken van Stephenie Meyer – aanmoet. Het resultaat is deze zeer slechte film en het feit dat hij film nummer drie, Eclipse, niet regisseert.

Koop op Amazon.co.uk – The Twilight Saga: New Moon (2 Disc Special Edition) [DVD] [2009]
Koop op Amazon.co.uk – The Twilight Saga: New Moon [Blu-ray] [2009]
Koop op Amazon.co.uk – Twilight – 1 Disc Edition [DVD] [2008]