Eclipse (The Twilight Saga)

Regisseur: David Slade
Screenplay: Melissa Rosenberg (gebaseerd op het boek van Stephenie Meyer)
Producenten: Wyck Godfrey, Karen Rosenfelt
Cast: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Anna Kendrick, Billy Burke, Dakota Fanning, Bryce Dallas Howard

Het derde deel in The Twilight Saga is gelukkig weer iets beter dan het verschrikkelijke tweede deel, New Moon. De wissel van regisseur (David Slade vervangt Chris Weitz) blijkt een goede keuze, al lijkt ook de bron – het boek van Stephenie Meyer – zich beter voor verfilming te lenen. Minder slow motion van de regisseur, meer actie in het boek; Eclipse heeft in ieder geval een compleet verhaal te vertellen, al worden de relaties steeds ingewikkelder (en daarom minder geloofwaardig).

Ik kan me goed voorstellen dat fans van de boeken na New Moon erg teleurgesteld waren. Ook kan ik me zo voorstellen dat Eclipse hun vertrouwen in de filmmakers enigszins herstelt, hoewel de verbetering niet heel groot te noemen is. Dit derde deel begreep in ieder geval dat sommige momenten uit het tweede deel echt te lachwekkend zijn. In mijn New Moon-recensie schreef ik over Jacob de weerwolf (Taylor Lautner): “[…] trekt hij zijn shirt uit om daarmee het bloeden te stelpen; ik denk dat ik de afgelopen paar jaar niet harder heb gelachen bij welke film dan ook, komedie of ander genre.” Kennelijk waren de filmmakers van dit deel het met me eens, aangezien Edward de vampier (Robert Pattinson) bij hun eerste ontmoeting opmerkt: “Does he ever wear a shirt?”

Het verhaal draait dit keer om wilde vampieren in Seattle die een bedreiging voor Bella (Kristen Stewart) gaan vormen. Ze worden aangestuurd door — de film gooit enkele balletjes omhoog. In ieder geval moeten Pattinson en Lautner (die elkaar als vampier en weerwolf haten) samenwerken, terwijl ze ook allebei strijden om het hart van Bella. Ze is zo saai dat het nog steeds moeilijk te begrijpen is. Pattinson en Lautner zijn ook buiten de filmserie natuurlijk “hot” dus ik kon geen glimlach onderdrukken toen Lautner in de film (om hele logische redenen) tegen Pattinson kon zeggen: “Let’s face it, I am hotter than you are.” Wat Bella vindt is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar gelukkig krijgen we nog twee Twilight-films om dat uit te vinden.

Al met al is er dus een kleine weg omhoog ingeslagen met deel drie, dus wie weet zal het toekomstige Breaking Dawn niet eens teleurstellen. Dat er iets plausibels gaat gebeuren heb ik al lang opgegeven, net als een voorkeur voor welke saaie man de saaie vrouw behoort te krijgen. Ik kijk er niet echt naar uit, maar ben stiekem best benieuwd hoe deze rotzooi – met name kijkend naar al die liefdesperikelen – opgelost gaat worden. Ik heb zelfs de kaft van de boeken niet gelezen (de films zullen niemand daartoe zetten), waardoor ik de films nodig heb om die benieuwdheid te bevredigen.

Koop op Amazon.co.uk – The Twilight Saga: Eclipse (2 Discs) [DVD] [2010]
Koop op Amazon.co.uk – The Twilight Saga: Eclipse [Blu-ray] [2010]

This entry was posted in 1,5 sterren, 2010, E, T and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.